محرومیت با بیماری پا در افرادی که اخیرا به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند، گره خورده است

4 فوریه 2021- طبق مطالعه ای که در 22 ژانویه بصورت آنلاین در Diabetes Care منتشر گردید، محرومیت اجتماعی با بیماری پای دیابتی (DFD) در بیمارانی که دیابت نوع 2 در آنها به تازگی تشخیص داده شده، گره خورده است.

دکتر Jenny Riley، از دانشگاه بیرمنگام در انگلستان و همکارانش رابطه بین محرومیت اجتماعی و بروز DFD را در بیماران تازه تشخیص داده شده با دیابت نوع 2 ، بررسی کردند. این تجزیه و تحلیل شامل 150265 بیمار بود.

محققان دریافتند که در طول 3.27 سال، بیماری پای دیابتی در 12.1 درصد از جمعیت مورد مطالعه ایجاد شده است. با استفاده از شاخص محرومیت تاونسند[1]، افراد در محرومترین چارک پس از تنظیم برای جنس، سن در زمان تشخیص دیابت نوع 2، نژاد، استعمال دخانیات، شاخص توده بدنی، هموگلوبینA1c، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، رتینوپاتی، سرعت فیلتراسیون گلومرولی تخمینی، انسولین، داروهای کاهنده گلوکز/ لیپید و خطر ابتلا به مشکلات پا در ابتدای تحقیق، در معرض خطر بیشتری برایDFD  نسبت به افراد بالاترین چارک( کمترین محرومیت) قرار داشتند(نسبت خطر تنظیم شده[aHR] ، 1.22).

علاوه بر این، افرادی که در محروم ترین طبقه ی اجتماعی(پایین ترین چارک) بودند در مقایسه با افرادی که در کمترین محرومیت(بالاترین چارک) قار داشتند، در معرض خطر بیشتری برای نوروپاتی محیطی(aHR ، 1.181.18)، زخم پا(aHR ، 1.44)، بیماری عروق محیطی(aHR ، 1.40)، قطع عضواندام تحتانی (aHR،1.75) و گانگرن(aHR ، 8.49) بودند.

نویسندگان اظهار داشتند: با توجه به بارهای فردی و اقتصادی زیاد ناشی ازDFD ، به استراتژی هایی برای هدف قرار دادن بیمارانی که در طبقات محروم اجتماعی قرار دارند، برای کاهش نابرابری های بهداشتی نیاز داریم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-deprivation-tied-foot-disease-diabetes.html

 



[1]the Townsend deprivation index